Melyiket válasszam?

A megfelelő kenőanyag kiválasztása

Hajlamosak vagyunk megismerhetetlen, rejtélyes dolognak tartani a megfelelő kenőanyag kiválasztásához szükséges tudást. Emiatt a legtöbbünk szakember véleményét kéri. Szerencsés esetben a szakember tényleg szakember és nem csak misztifikáló hozzá nem értő. Még ekkor is szembesülnünk kell azonban a ténnyel, hogy a hozzáértő üzleti érdekei vezérlik az ajánlást. Nyilván az általa forgalmazott márkát és azon belül is a legmagasabb árrést biztosító kenőanyagot ajánlja, nem a még tökéletesen megfelelő, de olcsóbb terméket. Ezért célszerű némi tudást elsajátítani. Ez a tudás pedig nem megismerhetetlen.

Szerencsés helyzetben vagyunk, ha a jármű, gép használati kézikönyve a birtokunkban van. Ennek a kenőanyagra vonatkozó részét kell átolvasni és máris közelebb vagyunk a célhoz. Illetve lennénk, ha tudjuk, hogy mit jelentenek a kézikönyvben fellelhető fogalmak. Vegyük sorra a legfontosabbakat.

Viszkozitás, viszkozitás osztály: A viszkozitás a folyadékokban a belső rétegek egymáshoz képest való elcsúsztatásánál fellépő - súrlódás jellegű – mozgást gátló ellenállás. A felhasználás szempontjából a kenőolaj nagyon fontos (talán legfontosabb) jellemzője. Szokták azt is mondani, hogy a viszkozitás az olaj folyási tulajdonságairól ad információt. A kézikönyvben találni fogunk az előírt viszkozitásra vonatkozó információt. Például motorolajnál azt, hogy SAE 10W-40. A SAE közel 140 ezer főt számláló közlekedésipari mérnök és szakértő globális társasága. Nekik köszönhetjük az olajok egységes viszkozitás osztályozását. A 10W határozza meg a hidegvszkozitás értékét egy meghatározott hőfokon, míg a 40 a 100 °C-on mért melegviszkozitást írja elő. Olyan viszkozitású olajat válasszunk, amely a kézikönyvben írva van. (Egy megjegyzés közbevetően: a hidegviszkozitás meghatározza az olaj szivattyúzhatósági határhőmérsékletét. A 15W viszkozitású olajnál ez -10°C, míg a 0W viszkozitású olajnál -35 °C! Emiatt ugyanazon gépkocsi motorhoz más-más olajat ajánl a gyártó az eltérő hőmérsékletű időjárással jellemezhető régiókra, mint például a forró Kelet Afrika és a hideg Skandinávia.)

Teljesítményszint, gépgyártói jóváhagyás: A teljesítményszinteket egy amerikai (API) és egy európai (ACEA) gépgyártói tudományos intézet rögzíti. A felhasználói kézikönyvben például a következő előírást található az olaj teljesítményszintjére: API SL/CF. Az API az American Petroleum Institute rövidítése. Az SL a teljesítményszintet rögzíti benzin üzemű gépjármű motorokra, míg a CF ugyanezt teszi a dízel üzemű gépjármű motorokra. Másik példa: ACEA A3/B4-04 a kézikönyv által előírt teljesítményszint. Az ACEA az Association des constructeurs européens d'automobiles rövidítése (Európai gépjárműgyártók társasága). Az A3 a benzinmotorokra előírt teljesítmény szintet, míg a B4-04 a gázolajjal hajtott motorokra előírt teljesítményszintet határozza meg. Mindig olyan teljesítményszintű olajat válasszunk, amelyet a gépjárműgyártó előír a gépkönyvben vagy a használati útmutatóban! Az egyes gépgyártók ezeknél az általános teljesítményszinteknél speciálisabb, általában szigorúbb előírásokat is kikötnek. Pl. A Volkswagen a VW 502 00/505 00 vagy a Mercedes Benz az MB 229.51 előírást. Olyan motorolajat keressünk, amelynek a címkéjén fel van tüntetve az olaj gépgyártói elfogadása az adott gépgyártói előírásra.

Jegyezzük meg, hogy az Európai Unión belül nem megengedett, hogy egy adott kenőanyag gyártó olajának használatát írja elő a gépgyártó illetve, hogy ehhez kösse a garancia meglétét. Ha valamelyik „szerviz szakember” ilyet állít, az vélhetően be akar bennünket csapni olyan értelemben, hogy a náluk árusított olajat akarja ránk erőltetni.

Remélem, mindezek után egyszerű a kiválasztás. Még egy dologra figyeljünk azonban oda. Sok a csaló ezen a piacon. Gyenge minőségű olajok címkéire valótlan teljesítményszinteket írnak. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy csakis a nagy gyártók – általában jó drága – termékei a megfelelőek, de jobb élni a gyanúperrel és utánanézni a gyártónak például annak honlapján, vagy érdeklődni a termékről megfelelő fórumokon. Mert olcsó húsnak híg a leve. Egy motorcsere vagy felújítás pedig igen költséges.

Ha ezek után sem vállalja fel valaki a kenőanyag kiválasztás szakmai felelősségét vagy egyszerűen csak nincs ideje, akkor természetesen segítünk. Válassza a Melyiket válasszam/Nem tudok választani menüpontot és töltse ki majd küldje el nekünk az ott található adatlapot. De hívhat bennünket telefonon is +36302993833.


Top